De där ingångarna...

Mina hundar är SJUKT dyra idag! 

Nu nyss tränade jag lite ingångar med Minus, Thibo och Hicka. 

Minus och jag har tränat på det i sammanlagt typ 10 minuter nu, under ett par korta träningspass, och äntligen verkar det som om något klickat i huvudet på honom! 
Sålänge jag visar honom lite med handen så förstår han vad det är han ska göra, och han verkar tycka att det är ganska roligt. 
Idag testade vi lite fotgående också, och även det gick bra för att vara första gången. Det blev bara ett par meter, vårt vardagsrum är ju inte världens största, men det räcker gott och väl för stunden! 
Vi testade även att lägga till en vändning och han hängde på bra. 
Men när vi kom lite för nära fotpallen så missförstod han och hoppade upp på den. Gissar att vi tränat lite för mycket på parkouren ;) 
Han är lite lättdistraherad ännu, och jag vågar garantera att han inte hade klarat av detta utomhus med störning, men det är en god början och jag är SÅ STOLT! 

Med Thibo gick det också bra. Ca 10 försök gjorde vi, och det tar sig. Han följer efter handen och kommer in fint, men i samma sekund jag ska belöna honom så tar han ett steg bakåt-utåt. 
Så jag försökte ändra handpositionen och belönade lite livligare och då gick det lite bättre. 
När det gäller Thibo så är A-O att överpeppa honom och mitt i stundens hetta så råkade han smälla till lilla Hicka, som stod på golvet och gjorde allt för att försöka få lite av det smarriga godiset de andra fick. 
Efter ett par sekunders gnäll så glömde hon bort allting och skulle ha godis igen.. 

Tränade ett par ingångar med henne, och tro det eller ej, men den lilla fjanten verkar lovande! 
Hon bjöd på fina ingångar alldeles av sig själv, fortsätter hon på detta viset så behöver jag inte ens finslipa på det! 
Nu gäller det att träna några gånger om dagen så sitter det nog tills vi ska börja på rallylydnadsövningarna! 

På tal om rallyn: idag gick jag igenom alla skyltarna på rallylydnad nybörjare och skrev upp de som jag och Minus behöver finslipa. (Förutom positionen i ingången och fotgåendet) 
Vissa moment sitter redan, som backa t ex. 

I veckan som kommer ska jag be Joakim ta bilder och filma några av träningarna med hundarna, så kan jag visa framgångarna! 

Bjuder för övrigt på dagens snyggaste chihuahua.

(Ja, det är Thibos pung i bakgrunden)
Tammie
2016-01-10 @ 20:33:57
URL: http://nouw.se/komigentammie

Götttttt!!!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0